Jak prezentovat - třídění informací

29. 03. 2016

Jak to řeknu? Jak to ukážu?

Nyní je čas vrátit se k hromadě informací nashromážděných v kroku č.1. Teď teprve dojde na výběr.

Doporučuji použít skvělou a osvědčenou metodu:

  • všechno vytisknout
  • podtrhat – podle našeho cíle a posluchačů,
  • rozložit a rozvěsit po místnosti
  • a postavit se nebo posadit mezi to všechno

A pak přijde ten nejdůležitější krok přípravy:

nechat se oslovit souvislostmi, nechat na sebe padnout nápady, nechat je na sebe skočit a nechat se jimi nadchnout a překvapit

To se osvědčuje mně a potěšilo mne, že tak to dělá i Dan Roam.

„Nechme se uchvátit svým tématem“ – to doporučuji.

Hotovo? Vidíte souvislosti? Jste tématem nadšeni? To je předpoklad, aby byli nadšeni i vaši posluchači.

Nyní podle svého cíle vyberte to nejpodstatnější. Jen to nejpodstatnější!

A podle svého publika, zvolte jazyk a překontrolujte, aby vaše zdroje byly relevantní i pro publikum. (Na akademické půdě nebude vaše sousedka relevantní zdroj. Ale v kurzu vaření nejspíš ano.) Připravujete-li si pro prezentaci „jednotlivé listy“, pak je dobré držet se pravidla: na jeden „list“ jedna hlavní myšlenka.

Pro webinář si připravte vizuální prezentaci (co budete ukazovat) a audio prezentaci (co budete říkat) vždy zvlášť!

S obrázky zacházejte opatrně. Pomáhá, držíme-li se svého cíle. Může nám pomoci otázka „Podpoří obrázek moji myšlenku?“.

V tomto kroku můžeme použít i videa a mnoho dalších pomůcek – doporučuji nahlédnout do technické části.

Vytvoříme prezentaci.

Někomu ji nahlas řekněte. Vyzkoušejte si ji a proveďte korekci míst, která se vám špatně říkají – budou se nejspíš i špatně poslouchat.

Nejčastějšími chybami v tomto kroku je:

Nedržet se při výběru myšlenek pro prezentaci svého cíle. Důsledkem je rozbředlost. Jistě by se k vašemu tématu dalo říci mnoho a ještě více, ale často bývá méně podstatného mnohem lepší než dlouhatánská prezentace, nebo webinář, kde už posluchači pomalu odpadávají únavou a tak ani neslyší váš nejdůležitější poslední krok prezentace.

A to je: stručně shrňte svoji prezentaci a posluchače k něčemu vyzvěte – podle cíle a smyslu vaší prezentace.

Shrnutí:

  • Vyberte to podstatné k vašemu tématu. Dojděte ke svému cíli pomocí souvislostí, které překvapí.
  • Přidejte obrázky, hudbu, cokoli co podpoří vaši přezentaci.
  • Vytvořte prezentaci s dobrým závěrem (shrnutí a apel).

Přehled jednotlivých kroků jak prezentovat najdete v článku Jak na prezentace.

Líbil se Vám článek? Nasdílejte ho s přáteli:

Přihlaste se na webinář Jak prezentovat od Radky Mužíkové